Verstuur veilig en eenvoudig e-facturen via het Peppol-netwerk. Ontdek alle antwoorden op je vragen over e-invoicing en Peppol of probeer het gewoon meteen zelf!
Billit biedt jou op twee manieren toegang:
E-facturatie (ook elektronische facturatie, digitale facturatie of e-invoicing genoemd) is de uitwisseling van facturen tussen leveranciers en kopers in een gestructureerd elektronisch formaat.
Een e-factuur is dus niet louter een ingescande papieren factuur of een pdf-versie ervan, maar een volgens specifieke regels opgebouwd XML-bestand.
Hét grote voordeel van e-facturen is dat je ze met de juiste software automatisch kan verwerken, waardoor je heel wat tijd wint.
E-facturen worden niet via e-mail verstuurd, maar via Peppol. Dat is een internationaal netwerk dat is opgezet voor het veilig versturen van zakelijke bestanden. Documenten die via Peppol verzonden worden, moeten aan bepaalde standaarden voldoen.
Meer weten? Lees onze blogpost ‘Wat is Peppol?’
Om e-facturen via Peppol te verzenden en te ontvangen, heb je toegang nodig tot een Peppol Access Point. Bedrijven die aangesloten zijn op Peppol gebruiken een ‘Peppol-ID’ (identifier) om zich te identificeren. In België kan dat bijvoorbeeld een btw-nummer zijn. Zo weet je altijd zeker met wie je e-facturen uitwisselt.
Billit heeft zijn eigen Peppol Access Point. Als je een Billit-account aanmaakt en de stappen doorloopt, word je aangesloten op Peppol en kan je meteen je eerste e-factuur versturen. Een andere optie is jouw eigen software koppelen aan het Access Point van Billit om zo toegang te krijgen.
Meer weten? Lees onze blogpost ‘Beginnen met Peppol’
Billit en andere softwarepakketten voor facturatie en boekhouding kunnen e-facturen volautomatisch inlezen en verwerken. Gegevens handmatig overtypen, laten inlezen en corrigeren of copy/pasten zoals bij pdf’s is dus niet meer nodig. Op die manier kunnen gebruikers enorm veel tijd besparen en fouten vermijden.
Daarnaast is Peppol ook veilig. Van iedereen die aangesloten is op het netwerk, is de identiteit geverifieerd. Zo ben je zeker dat de facturen die je ontvangt echt zijn, en kan je factuurfraude vermijden.
Ten slotte is elektronisch factureren ook duurzamer, omdat het papierverbruik en transport van fysieke facturen vermijdt.
In het kader van de Europese Richtlijn 2014/55/EU verplichten almaar meer overheden e-facturatie via Peppol. Ze doen dit om btw-fraude te vermijden en zo de btw-kloof (het verschil tussen de verwachte btw-opbrengsten en de daadwerkelijk ontvangen btw-inkomsten) te dichten.
Ook België heeft van de strijd tegen btw-fraude een speerpunt gemaakt. Eerder was e-facturatie al verplicht voor wie in België aan de overheid factureert (B2G), vanaf 1 januari 2026 geldt de verplichting ook voor Belgische bedrijven onderling (B2B).
Meer weten? Lees onze blogpost ‘E-facturatie verplicht vanaf 2026’
Maak een account en stuur meteen je eerste factuur via Peppol!
Hieronder vind je een overzicht van alle landen die Peppol of andere e-invoicingnetwerken gebruiken. Elke pagina verduidelijkt de huidige situatie en regelgeving rond e-invoicing in dat land.
Dat is heel eenvoudig. Je maakt gewoon een Billit-account aan en wij doen de rest. Wanneer je een account aanmaakt, registreren wij je gratis op het Peppol-netwerk. De eerste 15 dagen kun je het platform volledig gratis gebruiken. Na 15 dagen moet je een tariefplan kiezen dat aansluit bij het aantal facturen dat je verstuurt en ontvangt.
Het Peppol First-principe houdt in dat Peppol in een softwarepakket als eerste mogelijkheid wordt aangeboden om een factuur te versturen en controleert of een ontvanger is aangesloten. Dankzij Peppol First schakelt iedereen een versnelling hoger en zal het aantal bedrijven dat facturen ontvangt en verstuurt via Peppol vergroten; een gunstige evolutie voor alle bedrijven die gebruik maken van het Peppol-netwerk.
Ook bij Billit hanteren we het Peppol First-principe. Zo krijg je bij het versturen van een factuur steeds te zien of een klant is aangesloten op het Peppol-netwerk, ook wanneer je via de API-koppeling werkt. Ook bij de leveranciers checken we of ze zijn aangesloten op het Peppol-netwerk en voorzien we de mogelijkheid om met een eenvoudige muisklik te vragen of aangesloten leveranciers hun facturen via Peppol willen versturen.
Alles wat leveranciers nodig hebben, is de identificator waarmee je bij Peppol bent geregistreerd. Alle identificators en aangesloten bedrijven kun je eenvoudig terug vinden via de Peppol Directory.
Als Billit-gebruiker hoef je je hier echter niets van aan te trekken. Bij het aanmaken van leveranciers en/of klanten gaat Billit zelf controleren of een bedrijf al dan niet is aangesloten op het Peppol-netwerk. Klanten van jouw onderneming die via Peppol facturen kunnen ontvangen, herken je in Billit aan de groene Peppol-knop die beschikbaar wordt wanneer je een factuur wil verzenden. Ook van leveranciers kom je te weten of ze aangesloten zijn, waarna je ze met een eenvoudige klik op de knop kunt vragen hun facturen voortaan via Peppol te versturen.
Naast digitale ontvangstmogelijkheden beschikt Billit ook over OCR-technologie waarmee je vliegensvlug niet-digitale documenten omzet in digitale, zodat je voor je volledige administratie kunt genieten van de voordelen van digitale facturatie.
In de meeste landen wordt het btw- of ondernemingsnummer als identificator gebruikt. Internationaal is steeds het GLN-nummer bruikbaar. Een volledige lijst van alle identificators vind je op de website van Peppol.
Automatiseer en vereenvoudig nog meer stappen van je facturatieproces.